18 Aralık 2010 Cumartesi

Yeraltından Notlar Sinemada

 " Dostoyevski, Nietzsche`ye ilham kaynağı olmuş akıl dışı bir adamdır. Ona göre, iki kere iki beş eder. Eğer iki kere iki dört ediyorsa zaten insanlık için konuşmaya değer hiçbir şey yoktur."  Z.D.

 
 "bilincin her türlüsü acı verir, her türlüsü"

Dostoyevski denince nedense ilk bu kitap aklıma gelir, dandik bir baskısını bulup almıştım, açılış cümlesi zaten ilerde olacakların vuruculuğun işaretidir; "ben hasta bir adamım... içi hınçla dolu, gösterişsiz bir adamım ben."  Kahramanı herzamanki gibi ne iyi ne kötü, hertürlü çelişkiyi içinde barındıran, aynı zamanda iyi olmayı düşünürken bir yandan aşağılık şeyler de düşünebilen en nihayetinde insana dair ne varsa tüm gerçekliğiyle barındıran, bırakmıyorlar..iyi...iyi olamıyorum.." diyen çarpıcı bir karakterdi.
 Cemal Süreya buyurmuş ya bir gün Dostoyevski okudum, o gün bu gündür huzurum yok diye, tamı tamına cuk oturmuş, anlatmaya çalıştığım birçok şeyi anlatan bir cümle.


Kıskanmak bazı senaryo boşlukları gibi nedenlerle birşeyler eksik tadı bırakmıştı Zeki Demirkubuz'un roman uyarlaması olarak, sırada onun dilinden ve elinden düşürmediğini bildiğimiz, hapishanede tanıştığı Dostoyevski'nin bu eseri varmış bakalım, edebiyat ve özellikle referans olarak Demirkubuz'un temel söylemlerini oluşturuyor, senaryo falan herşey tamam ve Ocak ayında Ankara'da motor diyerekten harekete geçiliyormuş, her projesi gibi heyecanla bekliyoruz artık...

7 yorum:

Adsız dedi ki...

oyuncular hakkında bilgi var mı?merakla bekliyorum bu filmi.

Hazel dedi ki...

süper.
Haberim yoktu.
Araştırayım bakalım.
Evet adsız sormuş ama,oyuncular belli mi acaba...

Jove. dedi ki...

senin aklına o kitap geliyo ama heralde kime sorsak suç ve ceza der:)
hiç değişmez.

ben de merak ettim şimdi bunu

Ahmet C. Toker dedi ki...

dostoyevsyk'nin gec dönem basyapitlarinin kilidi yer altindan notlardan gecer derler. Nietzche'nin yaninda Freud'un da Dostoyevsyk'den cok etkilendigini unutmamak gerekli. Konusu itibariyle gercekten Ankara bu kitaba en uygun sehir olmus. Heyecanla bekliyoruz.

stalker dedi ki...

zor iş ama ben güveniyorum zeki abimize. yazgı'yı çeken adam bunu da becerir.

ferdinand dedi ki...

@jove niye bu geliyo aklıma bilmiyorum, küçük ama bir o kadar büyük kitap hakkaten, bilmiyorum:)

ankara hakkaten uygun seçim olmuş,
hele ki kış ayları için...
başrolde engin günaydın ismi var diye duydum ki tehlikeli bir seçim bu herif:)
bazen ummadık işler yapıyo ama burhan altıntop karakteri yüzünden ne yapsa gülünüyo, bazen de o role bürünüyo gibi engin reyis, vavien de enteresan bir deneyim olmuştu.
bekleyelim görelim be dostlar:)

oneblood dedi ki...

engin günaydın oynuyacakmış filmde. süper bir tercih bence.